Proč býval duben měsíc bezpečnosti
Duben je takový zvláštní měsíc. Nejen že v něm vylézají hadi a štíři, ale na našich silnicích se opět po zimě začínají hemžit nejrůznější přibližovadla, uložená přes zimu v garážích, kůlnách, stodolách či sklepích. Jejich řidiči se po zimním spánku dostávají do provozu, který oproti předešlému roku opět o něco zesílil. A tak byl duben po řadu let, tak jako třeba březen - měsíc knihy, vyhlašován měsícem bezpečnosti silničního provozu. Mělo to být jakési připomenutí všech řidičských povinností - bývaly posilovány hlídky dopravní služby, v některých okresech na nejisté řidiče padl děs a nevyjížděli v dubnu vůbec - už třeba proto, že neměli vozidlo úplně v pořádku a že pravděpodobnost postihu byla v dubnu větší než jindy. On totiž obvykle po skončení „měsíce" nastal útlum, mimořádné akce skončily a vše se vrátilo do starých kolejí. Ostatně něco zcela podobného se stalo po zavedení padesátikilometrového limitu v obcích nebo zavedení bodového systému. Jeden dva měsíce byly častější kontroly, i piráti si dávali trochu pozor. A dnes? To jistě zná každý z nás. Jedete-li v obci padesátkou, většina z těch, kteří vás předjíždějí, si významně ťuká na čelo, proč zdržujete. Takže vyhlašování nárazových akcí asi velký smysl nemá, důležitější je důsledná kontrola a nekompromisní postih těch nejzávažnějších řidičských hříchů, které nejvíce ohrožují bezpečnost, jako nedání přednosti, jízda na červenou, předjíždění kolon apod., prostě to, co všichni známe, ale co se bohužel málokdy postihuje. Kontroly stále bývají jen statické, nějaké to měření rychlosti a občas fotodokumentace přestupků na křižovatkách. A tak duben, ač oficiálně nevyhlášen, by měl pro každého z nás znamenat výzvu ke zvýšení ohleduplnosti k druhým - protože svoboda jednotlivce musí opravdu končit tam, kde začíná svoboda druhého.
zdroj: dolphin.cz, upravil Vladimír Bílek
|